Skip to content Skip to footer

Tüm Okul Yaklaşımı

Tüm okul yaklaşımı kapsayıcı, herkes için erişilebilir ve öğrenci merkezli bir eğitim yaklaşımıdır. Bu yaklaşıma göre kişilerin yetenek, yaş, dil gibi özellikleri ne kadar farklı olursa olsun kendilerini ait hissettiği bir kültür yaratmak amaçlanmaktadır. Böylelikle öğrenciler tüm okul yaklaşımını temel alan okullarda kendilerine saygı duyulduğunu, değer verildiğini, isteklerinin anlaşılıp karşılandığını hissederler. Bu yaklaşım okul paydaşlarının yanısıra aileleri de içermektedir ve okul topluluğunun bir bütün olarak kapsayıcı ve saygılı olmasına katkı sağlar. Bu noktada okul bileşenlerinin (öğretmen, yönetici, öğrenci, aile, okul psikolojik danışmanı gibi) iş birliği içinde çalışmasının kritik olduğu vurgulanmaktadır.

Tüm okul yaklaşımına göre öğrencilerin akademik gelişimleri, zihinsel sağlığın ve iyi oluşun teşvik edilmesi vasıtasıyla desteklenir. Böylelikle hem öğrencilerin ve ailelerinin hem de okul personelinin iyi oluşunun desteklenebilmektedir. Tüm okul yaklaşımının bir diğer önemli noktası çocukların sosyal ve duygusal gelişimlerine katkı sağlamaya ve dolayısıyla halihazırda var olan ya da ileride oluşabilecek zorlu durumlarla sağlıklı biçimde baş etme becerileri geliştirmeye olanak sağlamasıdır. Bu bağlamda tüm okul yaklaşımı Önleyici doğasıyla koruyucu faktörleri desteklemekte ve risk faktörlerini azaltmaktadır. Böylelikle yaklaşım hem okul bileşenlerinin hem de ailenin sağlamlığını arttırmakta dolayısıyla toplumsal sağlamlığa katkı sunmaktadır.

Tüm okul yaklaşımı okulların kendilerine özgü özellikleri olduğunu ve bu yaklaşımın ruh sağlığı ve iyi oluşa adapte edilmesinin bir süreç olduğunu ifade eder. Okullanın iyilik hali ve ruh sağlığı güçlendirmeyi amaçlayan bu yaklaşımı başarılı şekilde uygulaması için var olan durumun anlaşılması ve eylem planını sürekli değerlendirmesi gerekmektedir. Okulların değerlendirilmesinde; hali hazırda sahip olduğu mental sağlığı arttırıcı güçlü yönleri belirlemek ve geliştirmek, okul dışı destek kaynaklarını belirlemek ve bu kaynakları etkili biçimde kullanmak, okul bileşenlerine (çocuklar, çalışanlar, aileler gibi) danışmak, okul bileşenlerinin kendi iyi oluşlarını gözetmek, ruh sağlığı ve iyi oluşla alakalı açık iletişimi teşvik etmek, çocukların ruh sağlığı ihtiyaçlarını belirleyip gerektiğinde profesyonel yardıma yönlendirmek gibi adımların dikkatlice planlanması ve değerlendirilmesi gerekmektedir.

Mentally Healthy Schools. (nd). Whole-school approach. https://mentallyhealthyschools.org.uk/whole-school- approach/learnmore/ adresinden 24 Aralık 2022 tarihinde alınmıştır.